toptane toptane .

toptane

ارتودنسی چیست؟

در روش ارتودنسی دندان باید وسیله ارتودنسی که به طور معمول در داخل دهان بیمار قرار می گیرد استفاده شود تا از طریق آن دندان ها یا فک ها در موقعیت مناسبی قرار بگیرند.
یکی از متداول ترین وسیله هایی که برای ارتودنسی استفاده می شود، براکت یا همان سیم گرفتن دندان ها می‌باشد که در آن، قطعه فلز کوچکی به هر دندان فرد چسبانده می شود و یک سیم فلزی به آن ها متصل می شود که در اصطلاح به آن، سیم کشی دندان ها گفته می شکد اما براکتی که آن را براکت فلزی می نامیم تنها یکی از انواع گوناگون وسیله های ارتودنسی است.
ارتودنسی چه مراحلی دارد؟
برای ارتودنسی کردن دندان ها توسط بهترین دکتر ارتودنسی در تهران باید در ابتدا به نوع مشکل دندان و نیاز بیمار توجه کرد زیرا در هر فردی متفاوت می باشد اما به طور کلی مراحلی باید برای همه افراد طی شود که این مراحل به شرح زیر می باشند :
در اولین جلسه در ابتدا باید بهترین پزشکان ارتودنسی در تهران، دندان های شما را معاینه کند و هر نوع مشکلی که دندان هایتان دارد و نوع درمان و هزینه ای که باید بپردازید را برای شما توضیح دهد.
پس از این مرحله، دکتر برای این که بتواند به طور دقیق دندان هایتان را بررسی نماید، از آن ها عکس رادیولوژی می گیرد.
پیش از آغاز شدن کار، دکتر ارتودنسی شرایط لثه ها و دندان هایتان را به خوبی بررسی می کند و در صورتی که لثه ها منجر به عفونت و یا تحلیل رفتگی شده باشند، موجب می شود ارتودنسی به خوبی انجام نشود یا اگر دندانتان پوسیده شده باشد یا این که به کشیدن نیاز داشته باشد، باعث مختل شدن روند کار می شود، پس باید در ابتدا آن ها را رفع کنید.
باید اکنون متناسب با نوع ارتودنسی (متحرک، ثابت و یا نامرئی) که می خواهید، دکتر کار را شروع کند.
چه مدت زمانی برای درمان ارتودنسی نیاز است؟
مدت زمان مورد نیاز برای درمان با براکت به طور معمول یک الی دو سال است اما در صورتی که مشکل ارتودنسی پیچیده تر یا شدیدتر باشد، به مدت زمان بیشتری برای دوره درمان نیاز است.
در ضمن اگر که درمان ارتودنسی به صورا پیشگیرانه یا مقدماتی در سنین کودکی انجام شده باشد، مدت زمان مورد نیاز برای درمان در بزرگسالی کوتاهتر می شود؛ علاوه بر آن اگر نیاز به جراحی فک نیز باشد طول درمان بیشتر می شود.
چند نوع ارتودنسی وجود دارد؟
ارتودنسی انواع مختلفی دارد که هر یک از آن ها ویژگی خاصی دارند و برای نوعی از دندان مناسب می باشند و در ضمن بیمار متناسب با سلیقه خود می تواند آن را انتخاب کند؛ انواع ارتودنسی به شرح زیر می باشد :
ارتودنسی ثابت : یکی از درمان هایی که با استقبال زیادی مواجه شده، ارتودنسی است که متخصص در این نوع از ارتودنسی ها با کمک گرفتن از سیم و نگین هایی که بر روی دندان های شما وصل می کند، با گذر زمان دندان هایتان را جا به جا می کند و در ضمن با کمک گرفتن از کش هایی که با نام کش های رنگی شناخته می شود، ناهنجاری که در فک وجود دارد و زاویه تماس دندان های بالا و پایین را درمان می کند.
ارتودنسی سرامیکی : ساختار و مراحلی که ارتودنسی سرامیکی دارد، به ارتودنسی ثابت شباهت دارد و زیر مجموعه ای از ارتودنسی ثابت محسوب می شود که با این تفاوت که در ارتودنسی سرامیکی، نگین هایی که بر روی دندان ها وجود دارند (براکت)، جنسشان سرامیک است.
براکت هایی که سرامیکی اند موجب زیبایی لبخند در طول درمان می شود چون این نوع از براکت ها، رنگی شبیه به دندان دارند و به سختی قابل تشخیص هستند؛ ارتودنسی سرامیکی از جمله پرطرفدارترین روش های ارتودنسی است.
ارتودنسی لینگوال : در ارتودنسی لینگوال یا ارتودنسی پشت دندانی، براکت ها و سیم ها، باید در پشت دندان های فرد چسبانده شوند، از این رو دیگر نمی توان سیم ها و براکت مشاهده کرد و به همین دلیل زیبایی لبخند و اعتماد به نفس فرد کاملا حفظ می شود؛ در ضمن می توان که این نوع ارتودنسی دندان را یکی از انواع ارتودنسی نامرئی دانست چون که دستگاه های ارتودنسی به طور نامرئی در پشت دندان ها وصل می شوند.
ارتودنسی دیمون : در ارتودنسی دیمون یا ارتودنسی های خودتنظیم، براکت هایی وجود دارند که در صورت جا به جا شدن دندان، تنگ تر می شوند و می توان که آن را به صورت اتوماتیک تنظیم کرد؛ این نوع از براکت ها نسبت به براکت های ارتودنسی ثابت کوچک تر می باشند و از این رو با زیبایی بهتر و با جمع شدن باکتری کمتری در اطراف براکت همراه می باشد.
ارتودنسی نامرئی : ارتودنسی نامرئی از روش های نوین ارتودنسی دندان می باشد که در آن با قالب گیری از دندان های شما، قالب های سرامیکی شفافی برای شما ساخته می شود، که به کمک آن ها درمان ارتودنسی خود را آغاز می کنید.
ارتودنسی متحرک : ارتودنسی متحرک هم کمک بزرگی به قالب گیری می کند تا آن ها برای دندان شما ساخته شوند و نامرتبی هایی که در دندان هایتان وجود دارد را درمان کند؛ این نوع از ارتودنسی ها را متحرک می نامند زیرا هر وقت که بخواهید می توانید آن ها را از دهانتان خارج کنید.
ارتودنسی رنگی : در حقیقت ارتودنسی رنگی هم رنگ کش های رنگی یا بریس ها بر روی دستگاه ارتودنسی می باشند که موجب مستحکم تر شدن و شکل دهی به ظاهر دندان هایتان می شوند و به طور معمول بر روی نگین های ارتودنسی ثابت استفاده می شود که ظاهر آن ها فانتزی و زیبا هستند.
زمانی که شما صحبت می کنید یا لبخند می زنید، ظاهر سیم های ارتودنسی به طور رنگی و زیبا مشاهده می شوند؛ در بیشتر مواقع ارتودنسی رنگی به دلیل فانتزی بودن به طور معمول برای کودکان و نوجوانان مورد استفاده قرار می گیرد؛ انتخاب کردن رنگ این بریس های جذاب رنگی می تواند برای آن ها بسیار سرگرم کننده باشد.
بهترین سن برای ارتودنسی چه زمانی است؟
هنگامی ‌که ساختمان‌های صورت انسان در حال رشد می باشند، می توان آسان تر و ساده تر ارتودنسی را انجام داد و همین مسئله موجب می شوز که در زمان کمتری موفقیت بیشتری کسب شود.
در بین دختر ها سن مناسب برای ارتودنسی قبل از 13 سالگی و در پسرها قبل از 15 سالگی می باشد؛ در صورتی که این سن سپری شود درست کردن روابط به مدت زمان و انرژی بالاتری نیاز دارد؛ اما اگر که سن بیمار بالا‌تر باشد، بیشترین هدف درمان کردن و مرتب کردن دندان های او می باشد و در صورتی که سن بیمار کمتر باشد، بیشترین هدف درمان، از بین بردن اختلالات فکی و تغییر دادن چهره می باشد؛ به طور کلی سن بیمار از این لحاظ اهمیت بسیار بالایی دارد که باید در ابتدا بررسی شود.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ دی ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۲۲:۱۳ توسط:mbina موضوع: نظرات (0)