toptane toptane .

toptane

سنگ کلیه چیست؟

به طور کلی در تعریف آن که سنگ کلیه چیست باید بگوییم که از مهم ترین عوامل و دلایل ایجاد سنگ کلیه ، وجود نمک و املاح در ادرار می باشد و همچنین افزایش و بالا بودن مقدار این املاح و نمک از مهم ترین دلایل ایجاد سنگ کلیه در افراد می باشد. سنگ کلیه در دستگاه ادراری افراد، به طور مثال از کلیه تا مثانه ایجاد می شود.

توجه داشته باشید که اگر سنگ کلیه سریعا تشخیص داده شود، خیلی خطرناک نیست و به بدن فرد، آسیب خیلی جدی ای وارد نمی کند ولی اگر سنگ کلیه به موقع تشخیص داده نشود و درمان نشود، ممکن است بسیار دردناک باشد و خطرات بالایی برای فرد مبتلا ایجاد کند. در برخی موارد سنگ کلیه به همراه ادرار از بدن فرد مبتلا خارج می گردد. اگر سنگ کلیه کوچک و ریز باشد ممکن است بدون هیچ علائم و دردی از بدن فرد به هنگام ادرار خارج بشود، اما اگر سنگ کلیه، پیشرفته تر باشد، برای فرد مبتلا ایجاد درد و ناراحتی در قسمت شکم و پشت می کند و باعث مسدود شدن مجرای ادراری می شود.

سنگ کلیه، رسوبات سخت و کریستالی می باشد که از بالا بودن میزان نمک و املاح و مواد معدنی در ادرار تشکیل می شود. عوامل بسیار مختلفی می تواند در بروز سنگ کلیه موثر باشد که یکی از آن ها رژیم غذایی نادرست و نامناسب، اضافه وزن و… می باشد و می‌تواند شرایط دشواری را برای فرد ایجاد کند.

بهتر است بدانید که خطرناک ترین و مهم ترین عاملی که می تواند باعث ایجاد سنگ کلیه در افراد بشود، این است روزانه کم تر از یک لیتر ادرار داشته باشید. لازم به ذکر است که احتمال وجود سنگ کلیه در افراد بین سنین 20 تا 50 سال زیاد است، همچنین سنگ کلیه در نوزادان نارس که مشکل کلیه دارند هم بسیار شایع می باشد.

علائم سنگ کلیه
سنگ کلیه ممکن است علائم و نشانه های احتمالی ای در برخی از افراد مبتلا، داشته باشد. در ادامه به مهم ترین علائم و نشانه های سنگ کلیه که ممکن است برای افراد رخ دهد، اشاره خواهیم کرد.

مهم ترین علائم سنگ کلیه موارد زیر می باشد:

احساس سوزش هنگام دفع ادرار
تغییر رنگ غیر عادی ادرار (صورتی، قرمز یا قهوه‌ای)
احساس درد شدید در ناحیه پشت، پلو و لگن
داشتن تکرر ادرار (افزایش تعداد دفعات دفع ادرار)
کم شدن غیرعادی حجم ادرار
بد بو شدن ادرار ( ادرار ابری )
داشتن حالت تهوع و استفراغ
بروز علائمی همانند تب و لرز
زمان مراجعه به پزشک
در پاسخ به این سوال که چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنیم ، باید بگوییم که علائم جدی و خطرناکی وجود دارند که در صورت احساس آن علائم، لازم است حتما به بهترین دکتر سنگ کلیه در تهران مراجعه داشته باشید.

این علائم عبارتند از موارد زیر :

درد آنقدر شدید است که شما نمی تواند بنشیند
درد همراه با تهوع و استفراغ
درد همراه با تب و لرز
وجود خون در ادرار
مشکل در ادرار کردن
لازم به ذکر است که اگر سنگ کلیه تشخیص داده نشود و درمان نگردد، خطرات بالا و سختی برای افراد ایجاد می کند، پس در صورت احساس هرکدام از علائم بالا، سریعا به بهترین دکتر کلیه در ایران مراجعه کنید .

عوامل موثر در سنگ کلیه
عوامل بسیار زیادی می تواند باعث ایجاد سنگ کلیه در افراد بگردد، از این رو در این قسمت به برخی از مهم ترین عوامل موثر در بروز سنگ کلیه در افراد اشاره خواهیم کرد:

کمتر از 1 لیتر ادرار در روز داشتن
جنسیت
دیابت
بیماری های گوارشی
بیماری های کلیوی
پایین آمدن آب بدن
چاقی و اضافه وزن
رژیم غذایی سرشار از پروتئین، نمک و گلوکز
پرکاری غده ی پاراتیروئید
جراحی های بای پس معده
بیماری های التهاب معده که باعث افزایش جذب کلسیم می شود.
مصرف داروهایی نظیر دیورتیک های تریامترن، داروهای ضد صرع و داروهای آنتی اسید حاوی کلسیم
کلام آخر

از شما سپاسگزاریم که ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید. سایت جراحتو سعی بر این داشته تا شما را با بهترین دکتر سنگ کلیه در تهران آشنا کند و اطلاعاتی در این رابطه به شما عزیزان ارائه دهد. امیدواریم این مطالب برایتان مفید واقع شده باشد. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر و جهت گرفتن مشاوره می توانید با شماره های ذکر شده در مقاله تماس حاصل فرمایید.
 


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱ اسفند ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۳۱:۵۴ توسط:mbina موضوع: نظرات (0)